18 kwietnia ruszają nowe loty z Portu Lotniczego RADOM.
SprintAir zaoferował podróżnym lecącym z Radomia cztery kierunki: Berlin i
Pragę w cenie od 149 zł oraz Gdańsk i Wrocław w cenie od 99 zł. Bilety można
nabyć na stronie przewoźnika (www.sprintair.eu), jak i na stronie Portu
Lotniczego RADOM (www.lotnisko-radom.eu).
Dla wielu osób podróż samolotem oraz sama wizyta na lotnisku wciąż jest
stresująca, dlatego warto przyjrzeć się z bliska mechanizmowi portu
lotniczego.
Każdy port lotniczy do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje całej rzeszy
wykwalifikowanych pracowników, którzy współpracując ze sobą tworzą jeden
organizm zapewniający bezpieczeństwo, komfort i sprawną obsługę pasażerom i
statkom powietrznym.
Pasażerowie wsiadający do samolotu często zastanawiają się kim jest „człowiek
w słuchawkach i odblaskowej kurtce”. O tym kim jest koordynator rejsu, czyli
tzw. neon opowie Specjalista ds. Public Relations i… neon w Porcie Lotniczym
RADOM – Remigiusz Mazur:
Praca koordynatora rejsu (KR) rozpoczyna się w momencie startu samolotu z
lotniska, z którego leci do Radomia. Lotnisko startu wysyła do naszego Portu
Lotniczego depesze, na których podstawie koordynator wie m.in. ilu pasażerów
leci danym samolotem, w którym bagażniku znajdują się bagaże, czy na pokładzie
są pasażerowie wymagający specjalnej asysty czy też jaka jest planowana
godzina przylotu do Radomia. KR informuje pracowników obsługi płytowej o
ilości bagaży na przylocie, planowanej ilości bagażu na odlocie oraz podpisuje
instrukcję załadunku (tzw. Load Instruction Report), na podstawie której
przeprowadzany jest załadunek samolotu.
Kiedy samolot wyląduje wszystkie służby muszą być w gotowości. Po ustawieniu
samolotu na płycie i wyłączeniu świateł antykolizyjnych, koordynator
rozpoczyna pracę z samolotem. Najpierw musi podłączyć do samolotu tzw.
headset, który zapewnia komunikację z załogą – wita się z kapitanem, informuje
o podłączeniu GPU (agregatu prądotwórczego) i podstawieniu podstawek pod koła.
Następnie udaje się na walkaround, czyli inspekcję wizualną po przylocie,
która ma na celu sprawdzenie, czy na kadłubie nie ma żadnych uszkodzeń, które
mogły powstać podczas obsługi samolotu na lotnisku wylotu lub w trakcie lotu.
W tym czasie pracownicy obsługi płytowej rozstawiają pachołki ostrzegawcze
wokół statku powietrznego (m.in. przed silnikami). Po inspekcji walkaround
koordynator nadzoruje prace wykonywane przy samolocie – wyładunek/załadunek
bagażu, podjazd/odjazd autobusu, wysiadanie/wsiadanie pasażerów na pokład i
pozostaje w stałej łączności radiowej ze wszystkimi służbami. W międzyczasie
ustala z kapitanem dokładną godzinę rozpoczęcia boardingu, dostarcza załodze
dokumentację lotu – listę pasażerską, arkusz wyważeniowy, dane pogodowe oraz
inne dokumenty, które są wymagane przez poszczególnych przewoźników. To
właśnie neon podpisuje się pod dokumentami dostarczanymi do samolotu, dlatego
tak ważne jest, by wykonywał swoją pracę rzetelnie, gdyż na lotnisku nie można
pozwolić sobie na pomyłkę.
Kiedy pasażerowie są już na pokładzie a samolot jest gotowy do odlotu, sprzęty
obsługi naziemnej odjeżdżają od statku powietrznego a KR po raz kolejny
wykonuje inspekcję walkaround, sprawdzając tym razem, czy podczas obsługi
naziemnej nie doszło do uszkodzeń poszycia. Jeśli wszystko jest w porządku
ponownie podłącza headset i asystuje kapitanowi w procedurze odpalenia
silników. Następnie na znak kapitana daje sygnał pracownikom obsługi płytowej,
by odłączyli GPU i wyjęli podstawki spod kół. Kiedy spod samolotu odjedzie GPU
neon pokazuje kapitanowi czy wszystko jest „OK”, by mógł odkołować i żegna się
machając.
Odlot samolotu nie jest jednak końcem pracy koordynatora, gdyż musi wysłać na
lotnisko docelowe depesze, takie same jakie otrzymał na przylot, czyli m.in.
mówiącą o załadunku, ilości pasażerów, czasie startu i przewidywanym czasie
lądowania a także uzupełnia dokumenty wewnętrzne i statystyki.
Koordynator rejsu musi spełniać kilka podstawowych warunków, m.in.: bardzo
dobrze znać język angielski, umieć pracować w zespole, pod presją czasu, mieć
doświadczenie w pracy u agenta obsługi naziemnej, mieć podzielność uwagi i być
dyspozycyjnym.
Neon musi czasem reagować na nietypowe zdarzenia i umieć poradzić sobie z
sytuacją kryzysową a działać może tylko w oparciu o procedury wewnętrzne i te
dostarczane przez przewoźnika, gdyż nawet proces podjazdu sprzętu obsługi
naziemnej jest ściśle określony.
Dodaj komentarz